Analisis Minat Masyarakat dalam Perancangan Digitalisasi untuk Menunjang Potensi Pertanian Desa Sukaharja, Kabupaten Bogor, Jawa Barat

Authors

  • Mohamad Damar Purnama Institut Pertanian Bogor
  • Hilmia Salsabila Institut Pertanian Bogor
  • Zahara Aini Kesuma Institut Pertanian Bogor
  • Salsa Nabila Safitri Institut Pertanian Bogor
  • Nadya Tendra Sikki Institut Pertanian Bogor
  • Agief Julio Pratama Institut Pertanian Bogor
  • M. Iqbal Nurulhaq Institut Pertanian Bogor
  • Tri Budiarto Institut Pertanian Bogor
  • Widya Hasian Situmeang Institut Pertanian Bogor
  • Ratih Kemala Dewi Institut Pertanian Bogor
  • Restu Puji Mumpuni Institut Pertanian Bogor
  • Edi Wiraguna Institut Pertanian Bogor

DOI:

https://doi.org/10.62951/manfaat.v2i2.351

Keywords:

Digitalization, Agriculture, Marketing, Sukaharja Village, E-Commerce

Abstract

This study aims to analyze the community’s interest in the digitalization design to support the agricultural potential of Sukaharja Village, Bogor Regency. The village has significant agricultural potential but faces marketing challenges due to limited access to broader markets and dependence on middlemen. The research employed qualitative methods through in-depth interviews and questionnaires distributed to 30 farmers managing commodities such as taro, pineapple, and ornamental plants. The findings indicate that while farmers show high enthusiasm for digital solutions like e-commerce, their digital literacy and technological access remain limited. To address these issues, the team developed a digital platform named “Suka Belanja di Harja,” designed to improve product marketing, provide educational content, and empower local farmers. The initiative had a positive impact by increasing farmers’ motivation and awareness about digital marketing. However, ongoing support, infrastructure improvement, and tailored training are necessary to ensure successful digital transformation in rural agriculture.

References

Assauri & Sofjan. 2010. Manajemen Pemasaran: Dasar, Konsep & Strategi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Boone L. E. & Kurtz D. L. 2002. Pengantar Bisnis. Jakarta: Erlangga

Lestari F., Hidayat R. 2021. "Perancangan Mock Up Website E-Commerce Menggunakan Metode Design Thinking", Jurnal Informatika dan Komputer, 7(2), 45-51.

Karmawan, I. G. M., Sundjaja, A. M., & Luhukay, D. (2010). Analisis dan Perancangan E-Commerce pada PD. Garuda Jaya.

Maulana A. 2020. Business Model Canvas: Panduan Praktis Membuat Rencana Bisnis untuk Startup dan UMKM. Yogyakarta: Deepublish.

Machfoedz, M. 2005. Pengantar Pemasaran Modern. Yogyakarta: UPP AMP YKPN.

Neuman W. Lawrence. 2000. Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon.

Nurhadi R. 2018. "Pengembangan Mock Up Website Informasi Akademik dengan Pendekatan Prototyping", Jurnal Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer (JTIIK), 5(1), 101-106.

Pratama D. Y. 2020. Desain Web Interaktif: Konsep dan Implementasi UI/UX. Bandung: Informatika.

Prasetyo A. R. 2022. UI/UX Design: Panduan Lengkap Mendesain Antarmuka Aplikasi dan Website. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Puspitasari D., Hartati S. 2022. "Analisis Model Bisnis Menggunakan Business Model Canvas pada UMKM Kuliner", Jurnal Kewirausahaan Indonesia, 3(1), 22–30.

Ramadhan F. 2020. Kiat Sukses Membangun Bisnis Startup dengan Business Model Canvas. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Rahmawati D. 2009. Pengaruh Vaksinasi Kultur Klebsiella pneumoniae Hasil Inaktivasi Pemanasan dan Iradiasi Sinar Gamma Terhadap Kondisi Fisik serta Profil Protein Serum Darah Mencit. Yogyakarta: Poltekkes Kemenkes Yogyakarta.

Siregar M. F. 2019. Perancangan User Interface and User Experience Website Menggunakan Figma. Yogyakarta: Deepublish.

Siregar Riki R. 2010. Strategi Meningkatkan Persaingan Bisnis Perusahaan dengan Penerapan E-commerce.

Sukamdani N B, Istuningsih W. 2018. Perancangan Strategi E-Commerce Berbasis Website Untuk Meningkatkan Penjualan (Studi Kasus Kain Khas Palembang). Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan. 7(1).

Wibowo A. 2019. Model Bisnis dengan Pendekatan Business Model Canvas. Bandung: Alfabeta.

Yuliana E. 2021. "Penerapan Business Model Canvas pada Pengembangan Usaha UMKM di Era Digital", Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 18(2), 135–143.

Downloads

Published

2025-05-30

How to Cite

Mohamad Damar Purnama, Hilmia Salsabila, Zahara Aini Kesuma, Salsa Nabila Safitri, Nadya Tendra Sikki, Agief Julio Pratama, … Edi Wiraguna. (2025). Analisis Minat Masyarakat dalam Perancangan Digitalisasi untuk Menunjang Potensi Pertanian Desa Sukaharja, Kabupaten Bogor, Jawa Barat . Manfaat : Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat Indonesia, 2(2), 38–55. https://doi.org/10.62951/manfaat.v2i2.351

Most read articles by the same author(s)