Strategi Pemasaran Guna Meningkatkan Penjualan Benih Jagung Manis Madu-59 F1 Di Kecamatan Karangploso, Malang Jawa Timur (Marketing Strategy To Increase Sales Of Sewet Corn Seeds Honey-59 F1 In Karangploso District, Malang East Java)

Authors

  • Muhammad Ridwan Universitas Pembangunan Nasional
  • Rinawati Dewi Universitas Pembangunan Nasional
  • Damar Prakoso Universitas Pembangunan Nasional
  • Ida Syamsu Roidah Universitas Pembangunan Nasional

DOI:

https://doi.org/10.62951/botani.v1i3.73

Keywords:

marketing strategy, one day promotion, sweet corn seeds

Abstract

The demand for sweet corn continues to increase in line with the rapid development of the food industry. Therefore, every company must be able to develop a strategic business plan to achieve the company's goals, whether short-term, medium-term, or long-term. One Day Promotion is one of the promotional activities with a gift given for every purchase of MADU-59 F1 sweet corn seeds, which is held at the Agricultural Store. This activity aims to know, implement, and identify the effectiveness of One Day Promotion (ODP) to increase sales. This activity was conducted in Karangploso, Malang, East Java, using two methods: collecting primary data through interviews, observations, recordings, and documentation, as well as collecting secondary data through literature references such as journals, books, and the internet. The One Day Promotion activity was conducted at three agricultural stores in Karangploso, Malang, East Java. This activity is considered effective in increasing brand awareness and serving as an educational medium for farmers to know the advantages of MADU-59 F1 sweet corn seeds. Additionally, the One Day Promotion activity aims to help achieve the company's goal of increasing product sales volume. With the One Day Promotion strategy, it will attract consumer interest and provide satisfaction to consumers, thus accelerating and expanding the market for MADU-59 F1 sweet corn seeds.

 

References

Ermanita., Yusnida, B., & Firdaus, L. N. (2019). Pertumbuhan Vegetatif Dua Varietas Jagung Pada Tanah Gambut Yang Diberi Limbah Pulp & Paper. Jurnal Biogenesis, 1(1), 1-8.

Fionita, V., T., A. & Sisnuhadi. (2021). Pengaruh Promosi Terhadap Pembelian Dengan Brand Awareness Sebagai Mediasi Pada Konsumen E-Commerce Shopee. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis Multi Data Palembang, 11(1), 69-77

Firda, A., R., Nurhadi, E., & Setyadi, T. (2024). Efektivitas Promosi Sayuran Dan Produk Hidroponik Melalui Instagram Dengan Kesadaran Merek Sebagai Variabel Moderating Pada PT Kebun Sayur. Jurnal Internasional Penelitian Ekonomi, Bisnis dan Akuntansi (IJEBAR), 8(1), 48-58

Fuadah, K. (2021). Analisis Strategi Promosi Melalui Penerapan Sales Promotion Dalam Perspektif Prinsip Syariah (Studi Kasus Pada Toko Pertanian Tani Berkah Desa Kubangpari Kecamatan Kersana Kabupaten Brebes) (Doctoral dissertation, IAIN Syekh Nurjati Cirebon).

Gardjito, E. (2013). Pangan Nusantara: Karakteristik dan Prospek Untuk Percepatan Diversifikasi Pangan. Jakarta: Kencana.

Harmonia, E., P., Yuliati, N., & Atasa, D. (2022). Implementasi Bauran Pemasaran 7P Pada CV. Citra Kreasindo Di Kota Surabaya. Jurnal Pertanian Agros, 24(3), 1339-1347

Huda, Rofiul. (2022). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Produksi Jagung di Desa Balearjo Kecamatan Pagelaran Malang. Jurnal Penelitian Ilmu Humaniora, 2(2), 65-71.

Kartika, T. (2019). Potensi Hasil Jagung Manis (Zea Mays Saccharata Sturt) Hibrida Varietas Bonanza F1 Pada Jarak Tanam Berbeda. Fakultas MIPA Universitas PGRI Palembang; Jurnal Ilmiah Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam ,16(1) 55–66.

Kementerian Pertanian. (2024). Produksi Jagung Nasional Awal 2024 Naik Tajam https://www.infopublik.id/kategori/nasional-ekonomi-bisnis/838268/produksi-jagung-nasional-awal-2024-naik-tajam

Muhammad, N. R. (2023). Pengaruh Pemberian Ekstrak Daun Lamtoro Dan Ekstrak Daun Kelor Terhadap Pertumbuhan Dan Produksi Tanaman Jagung Manis (Zea mays saccharata Sturt.).

Prasetyo, R., Kartika, M., S., & Kurnia, Y., K. (2024). Penguatan Ekosistem Jagung: Isu, Tantangan, Kebijakan. Jurnal Ilmiah Biosaintropis, 6(1), 749-753.

Putri, A. P., Hetami, A. A., Fourqoniah, F., Andriana, A. N., Ardiyani, M., Muniroh, T. U., ... & Indah, S. R. (2022). Pelatihan Digital Marketing untuk Mencapai Optimalisasi Strategi Pemasaran pada UMKM. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 3(2.1 Desember), 828-839. Ermanita., Yusnida, B., & Firdaus, L. N. (2019). Pertumbuhan Vegetatif Dua Varietas Jagung Pada Tanah Gambut Yang Diberi Limbah Pulp & Paper. Jurnal Biogenesis, 1(1), 1-8.

Rahmadani, F., Margareta, D., Juita, V. L., Wardana, R. J., Hidayat, R., & Ikaningtyas, M. (2024). Analisis Strategi Pengembangan Produk dalam Meningkatkan Daya Saing Pasar (Studi Kasus Pada PT Indofood Sukses Makmur Tbk). WANARGI: Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 1(3), 7-15.

Saidah, Z., Kusumo, R. A. B., & Rachmawati, E. (2020). Kajian Peluang Usahatani Jagung di Kabupaten Majalengka Dalam Mendukung Industri Pakan Ternak.

Santoso, R., Sofiyaniyatin, L., Maulidizen, A., Sari, F. P., Sihab, M., Rosiana, M., & Wardhana, A. (2022). Konsep Dan Implementasi Manajemen Strategi (Concept and Implementation of Strategic Management).

Setiya, M., U., Panuntun, D., U. & Widiyantono, D. (2021). Strategi Promosi Benih Melon pada Masa Pandemi Covid-19 di PT Tunas Agro Persada Kabupaten Boyolali. Jurnal Surya Agritama, 10(1), 106-121

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Supriyanta, B., Wicaksono, D., & Suryotomo, A. P. (2020). Teknik Budidaya Dan Pemuliaan Tanaman Jagung Manis.

Susilawati, H., & Amin, H. (2024). Strategi Komunikasi Pemasaran dalam Penjualan Mobil Toyota Di Pt. Hadji Kalla Cabang Kendari di Massa Pandemi Covid-19. Newcomb: Jurnal Ilmu Komunikasi dan Media, 1(2), 164-177.

Published

2024-06-27

How to Cite

Muhammad Ridwan, Rinawati Dewi, Damar Prakoso, & Ida Syamsu Roidah. (2024). Strategi Pemasaran Guna Meningkatkan Penjualan Benih Jagung Manis Madu-59 F1 Di Kecamatan Karangploso, Malang Jawa Timur (Marketing Strategy To Increase Sales Of Sewet Corn Seeds Honey-59 F1 In Karangploso District, Malang East Java). Botani : Publikasi Ilmu Tanaman Dan Agribisnis, 1(3), 1–13. https://doi.org/10.62951/botani.v1i3.73

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.