Pengaruh Penggunaan Media Sosial Facebook terhadap Peningkatan Penjualan Komoditas Hortikultura di Kota Serang

Authors

  • Retno Pratiwi Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Dwi Anisa Andriyani Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Aliudin Aliudin Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Mey Puspita Dewi Manullang Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Arindra Siwi Damaiyanti Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.62951/botani.v2i2.362

Keywords:

Digital, Facebook, Horticulture Farmers, Marketing, Sales

Abstract

This study is intended to examine the marketing strategies implemented by horticultural farmers in Serang City by utilizing the Facebook platform, and to find out whether the number of posts and comments can affect sales volume. This study applies a quantitative approach with multiple regression analysis techniques. Data was collected by purposive sampling method through interviews, questionnaires and observations by horticultural farmers in the Facebook community “Petani Serang Banten”, with the number of samples used as many as 9 horticultural farmers. The results of this study show that there is an influence between the independent variables (number of posts and number of comments) on the dependent variable (the level of sales of horticultural commodities). In this study, horticultural farmers are advised to be able to utilize Facebook social media in marketing their agricultural products.

References

Afridhianika, A. N., & Lestari, R. D. (2025). Strategi pemasaran digital di bidang agribisnis pertanian perbaikan daya saing produk lokal. Innovative: Journal of Social Science Research, 5(2), 2925–2932.

Dicky, A. (2021). Pengaruh gaya hidup, persepsi harga, dan promosi terhadap keputusan pembelian smartphone Samsung (Studi kasus di wilayah Kecamatan Tanjung Priok) (Tesis, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Jakarta).

Holwati, R., Setyowati, T., & Reskiputri, T. D. (2021). Pengaruh viral marketing, online marketing, dan store location terhadap keputusan pembelian (Studi kasus pada UMKM Arsa Holtikultura Desa Karangsono). Jurnal Penelitian IPTEKS, 6(2), 157–163.

Irawan, N. C., & Prasetyo, A. (2023). Peningkatan peran kelompok tani dalam pengembangan usahatani dan pemasaran hasil pertanian hortikultura. PROFICIO, 4(2), 195–199.

Lontaan, E. I., & Agu, C. D. (2024). Romadi, R. (2023). Strategi pemasaran wirausaha pada era digital dalam perspektif Al-Qur’an. (Tesis, Institut PTIQ Jakarta).

Mardiatmoko, G. (2020). Pentingnya uji asumsi klasik pada analisis regresi linier berganda (Studi kasus penyusunan persamaan allometrik kenari muda [Canarium indicum L.]). BAREKENG: Jurnal Ilmu Matematika dan Terapan, 14(3), 333–342. https://doi.org/10.30598/barekengvol14iss3pp333-342

Megasari, R., Harahap, D. E., Syahadat, R. M., Wattimena, S., Angelia, I. O., Prasetyo, A., & Hati, R. P. (2023). Hortikultura.

Palullungan, L., Rorong, I. P., & Maramis, M. T. B. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi pendapatan petani hortikultura (Studi kasus pada usaha tani sayur kentang di Desa Sinisir Kecamatan Modoinding). Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 22(3).

Rahmat, S., Hasan, M., Kamaruddin, C. A., Nurdiana, N., & Arisah, N. (2022). Pemanfaatan e-commerce dalam membantu pemasaran produk pertanian bagi usaha tani di Kota Makassar. Jurnal Riset Entrepreneurship, 5(2), 56–63.

Sahir, S. H. (2021). Metodologi penelitian. Penerbit KBM Indonesia.

Sanida, A. K., & Yusalia, H. (2025). Peran komunikasi melalui media sosial dalam membentuk persepsi masyarakat tentang citra perusahaan PT. PLN (Persero) UID S2JB. Jurnal Pendidikan Tambusai, 9(1), 885–891. http://jptam.org/index.php/jptam/article/view/24302

Sidiq, U., Choiri, M., & Mujahidin, A. (2019). Metode penelitian kualitatif di bidang pendidikan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1–228.

Sritini, N. K. I., & Yulianthini, N. N. (2023). Pengaruh kualitas produk dan social media marketing melalui marketplace Facebook terhadap volume penjualan buah Desa Bulian. Jurnal Manajemen Perhotelan dan Pariwisata, 6(2), 531–536.

Surbakti, A. (2022). Pengaruh promosi dan kualitas pelayanan terhadap minat menjadi nasabah pada perusahaan asuransi. Skylandsea Profesional Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Teknologi, 2(2), 215–220.

Susanto, A., Sari, C. A., Rachmawanto, E. H., & Mulyono, I. U. W. (2020). Implementasi Facebook Marketplace untuk produk UMKM sebagai upaya peningkatan pemasaran dan penjualan online. Abdimasku: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 42–51.

Syarbini, S. (2022). Pengaruh promosi dan kualitas pelayanan terhadap minat menjadi nasabah pada perusahaan asuransi (Tesis, Politeknik Negeri Manado).

Usmadi, U. (2020). Pengujian persyaratan analisis (Uji homogenitas dan uji normalitas). Inovasi Pendidikan, 7(1). https://doi.org/10.31869/ip.v7i1.228

Downloads

Published

2025-06-10

How to Cite

Retno Pratiwi, Dwi Anisa Andriyani, Aliudin Aliudin, Mey Puspita Dewi Manullang, & Arindra Siwi Damaiyanti. (2025). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Facebook terhadap Peningkatan Penjualan Komoditas Hortikultura di Kota Serang. Botani : Publikasi Ilmu Tanaman Dan Agribisnis, 2(2), 230–237. https://doi.org/10.62951/botani.v2i2.362

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.