Penerapan Digital Marketing pada Penjualan Karang Hias (Ornamental Coral): Studi Kasus pada CV. Rezky Bahari Makassar

Authors

  • Burhan Burhan Politeknik Pertanian Negeri Pangkajene Kepulauan
  • Sumarni Sumarni Politeknik Pertanian Negeri Pangkajene Kepulauan
  • Rahmayati Rahmayati Politeknik Pertanian Negeri Pangkajene Kepulauan

DOI:

https://doi.org/10.62951/botani.v2i2.331

Keywords:

Digital Marketing, Sales, Decorative Coral

Abstract

In today's digital era, the application of digital marketing is the main key in increasing the sales volume of various products, including ornamental corals. This research aims to find out how CV Rezky Bahari Makassar applies digital marketing to increase sales of ornamental corals. Through a qualitative approach of exploratory case study type, data collection through interviews, observation, and documentation. data analysis methods using descriptive qualitative. The results showed that CV. Rezky Bahari Makassar has implemented various digital marketing strategies, including social media marketing, such as WhatsApp, Facebook, Instagram, Website and Email Marketing, Integrated digital marketing strategies focus on attractive visual content, technological innovations such as 360-degree videos and direct interaction with customers to increase the visibility and accessibility of its products to consumers. The implementation of this strategy resulted in a significant increase in sales of ornamental corals. Despite facing challenges such as a decline in revenue due to the Covid-19 pandemic in 2020, the company managed to return to a positive growth path through digital marketing strategies, with sales revenue reaching its highest peak in 2023. This research provides insights into effective digital marketing practices in the ornamental coral industry and suggests that the integration of various digital channels can result in increased sales.

References

Abdullah, A., Miftahorrozi, M., Hendrawan, H., Raharti, R., Nuryana, A., Yuliastuti, H., Agribisnis Perikanan, P., Pertanian Negeri Pangkep, P., Selatan, S., Kewirausahaan, P., & Bisnis dan Keuangan Nitro, I. (2022). Analisis peran pemasaran melalui sosial media, harga produk dan brand trust terhadap keputusan pembelian (Studi kasus clothing online store). Jurnal Kewarganegaraan, 6(3), 4992–4995.

Abdullah, D., Jayaraman, K., & Kamal, S. B. M. (2016). Model konseptual situs web hotel interaktif: Peran interaktivitas situs web yang dirasakan dan nilai yang dirasakan pelanggan terhadap niat mengunjungi kembali situs web. Procedia Ekonomi dan Keuangan, 37, 170–175.

Anda, L. (2016). Email marketing dan harga terhadap minat pembelian online (Studi pada siswa SMA Negeri 2 Bandar Lampung) [Skripsi tidak dipublikasikan].

Atmoko Dwi, B. (2012). Instagram handbook: Tips fotografi ponsel. Media Kita.

Chakti, G. (2019). The book of digital marketing: Buku pemasaran digital (Vol. 1). Celebes Media Perkasa.

Fadhilah, D. A., & Pratiwi, T. (2021). Strategi pemasaran produk UMKM melalui penerapan digital marketing. Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemen, 12(1), 17–22.

Fajarwati. (2011). Analisis kesulitan belajar membaca dan menulis permulaan pada anak usia dini di BA Aisyiyah IGrogol. 2003, 26–33. http://eprints.ums.ac.id/14125

Finy, F. B., & Gustina. (2020). Perancangan konten edukatif di media sosial. Jurnal Abdi Masyarakat, 5(2), 24.

Idriastuti, P. W. (2019). Pengaruh media sosial terhadap volume penjualan usaha kecil dan menengah (Studi pada pengrajin tas dan koper di Desa Kludan, Tanggulangin-Sidoarjo). https://repository.url

Ikhsan, A. F. (2018). Strategi pemasaran. https://repository.polipangkep.ac.id

Kertajaya, H. (2019). Marketing 4.0. PT Gramedia Pustaka Utama.

Mustika, M. (2019). Penerapan teknologi digital marketing untuk meningkatkan strategi pemasaran snack tiwul. JSAI (Journal Scientific and Applied Informatics), 2(2), 165–171.

Paramita, R., & Andi, T. (2022). Analisis kelayakan usaha karang hias laut di Kota Makassar (Studi kasus pada CV. Rezky Bahari) [Skripsi, Universitas Hasanuddin].

Pasaribu, R. (2020). Optimalisasi media online sebagai solusi promosi pemasaran UMKM di Semarang pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Komunikasi dan Media, 1(1), 33–44. https://bit.ly/3xyzpdf

Puspitarini, N. R. (2019). Pemanfaatan media sosial sebagai media promosi. Jurnal Common.

Silahi, D. R., Ngangi, E. L., & Undap, S. L. (2019). Kelayakan lokasi untuk pengembangan budi daya karang hias di Teluk Talengen, Kabupaten Kepulauan Sangihe. Jurnal Budidaya Perairan, 3(1), 108–113.

Swasta, B., & Basu. (2015). Ilmu pemasaran. Ghalia Indonesia.

Wahdaniyah, A. R. (2022). Strategi pemasaran karang hias dalam upaya peningkatan volume ekspor pada PT Agung Aquatic Marine, Denpasar Bali [Skripsi tidak dipublikasikan].

Downloads

Published

2025-05-22

How to Cite

Burhan Burhan, Sumarni Sumarni, & Rahmayati Rahmayati. (2025). Penerapan Digital Marketing pada Penjualan Karang Hias (Ornamental Coral): Studi Kasus pada CV. Rezky Bahari Makassar. Botani : Publikasi Ilmu Tanaman Dan Agribisnis, 2(2), 108–122. https://doi.org/10.62951/botani.v2i2.331

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.